ΘΥΡΙΔΕΣ

ΑΡΧΕΙΟ

LOGIN

εγγραφή είσοδος

Λειτουργικά Τρόφιμα (13-02-2008)

Λειτουργικά Τρόφιμα

Τι είναι?

Είναι τρόφιμα που έχουν συγκεκριμένη θετική επίδραση στην υγεία του οργανισμού πέραν από την συμβολή των τροφών.

Ο ορισμός των λειτουργικών τροφίμων υπερκαλύπτει τα όρια του ορισμού της διατροφής. Έτσι το φάσμα της διατροφής καλύπτει τις ανάγκες του οργανισμού σε θρεπτικά συστατικά ώστε να μην υπάρξουν συμπτώματα ανεπάρκειας. Ενώ τα λειτουργικά τρόφιμα αφορούν τις φυσιολογικές επιδράσεις των τροφίμων στον οργανισμό.

Αυτές οι επιδράσεις στην υγεία του οργανισμού μπορεί να προέρχονται από θρεπτικά συστατικά των τροφών, από την φυτική ίνα ή από βιοενεργές ουσίες, από τα προβιοτικά που περιέχονται στις τροφές που καταναλώνουμε ή και από πρόσθετα τροφών. Επίσης οι επιδράσεις μπορεί να οφείλονται και στην δομή των τροφών.

Έρευνα

Η επιστημονική έρευνα σχετικά με τα λειτουργικά τρόφιμα επικεντρώνεται στις δυνατότητες των τροφίμων για την πρόληψη διατροφοεξαρτώμενων ασθενειών όπως μεταβολικό σύνδρομο, διαβήτης τύπου ΙΙ, καρδιαγγειακά νοσήματα, παχυσαρκία, υπέρταση, κάποιες μορφές καρκίνου, γαστρεντερικά προβλήματα και οστεοπόρωση. Επίσης ερευνάται και τυχόν θετική επίδραση στη φυσιολογικές λειτουργίες του οργανισμού, όπως πχ λειτουργία μνήμης.

Οι δυνατότητες πρόληψης

Η σημασία της διατροφής και των τροφίμων στην πρόληψη των διατροφοεξαρτώμενων ασθενειών φαίνεται να γίνεται όλο και πιο σημαντική.

Για το λόγο αυτό είναι αναγκαία η καλύτερη ενημέρωση του πληθυσμού σχετικά με τα λειτουργικά τρόφιμα και την σημασία τους.

Μέσω της ενημέρωσης τα λειτουργικά τρόφιμα θα κατέχουν πολύ σημαντικό ρόλο στην πρόληψη αλλά και την αντιμετώπιση των προαναφερόμενων ασθενειών.

Παραδείγματα λειτουργικών τροφίμων

Λειτουργικά στοιχεία

Πηγή

Πιθανή επίδραση

Καροτενοειδή

Καρότα, φρούτα, λαχανικά

Αδρανοποίηση των ελευθέρων ριζών που μπορεί να βλάψουν τα κύτταρα του οργανισμού

Ντομάτα και παράγωγά της

Προστασία από καρκίνο του προστάτη

Διαιτητική φυτική ίνα

Σιτηρά, προϊόντα ολικής άλεσης, φρούτα, λαχανικά

Προστασία προσβολής από καρκίνο του μαστού ή του παχέος εντέρου

Λιπαρά οξέα Ω-3

Σολομός και άλλα ιχθυέλαια, αυγά

Μείωση πιθανοτήτων προσβολής από καρδιαγγειακά νοσήματα. Βελτίωση λειτουργιών μνήμης, όρασης

Φαινόλες

Φρούτα, τσάι, εσπεριδοειδή, φρούτα, λαχανικά

Αδρανοποίηση ελευθέρων ριζών, μείωση κινδύνου εμφάνισης καρκίνου

Λιγνίνες

Λιναρόσπορος, σίκαλη, λαχανικά

Πρόληψη καρκίνου, νεφρικής ανεπάρκειας

Τανίνες

Βατόμουρα, κακάο, σοκολάτα

Βελτιώνουν την υγεία της ουροφόρου οδού. Προστασία από καρδιαγγειακά νοσήματα

Φυτικές στερόλες

Καλαμπόκι, σόγια, σιτάρι

Μείωση των επιπέδων χοληστερόλης

Προβιοτικά, πρεβιοτικά

Γάλατα που έχουν υποστεί ζύμωση και γιαούρτια με προβιοτικές καλλιέργειες

Βελτιώνει τη λειτουργία του πεπτικού-εντερικού συστήματος

Φυτοοιστρογόνα

Σόγια, όσπρια

Βελτίωση υγείας στην εμμηνόπαυση, προστασία από καρδιαγγειακά νοσήματα, είδη καρκίνου, υγεία οστών, αμυντικό σύστημα

 
Αποστολή ώς: