ΘΥΡΙΔΕΣ

ΑΡΧΕΙΟ

LOGIN

εγγραφή είσοδος

Θηλασμός και απώλεια βάρους (14-04-2008)

Θηλασμός και απώλεια βάρους.

ΤΟΥ ΤΑΣΣΟΥ ΒΑΜΒΑΚΗ
Υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από τις γυναίκες που έχουν γεννήσει στο να επανέλθουν στο φυσιολογικό τους βάρος, μετά την εγκυμοσύνη. Τα κιλά που συνήθως προστίθενται κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι από 12 μέχρι 16. Η αύξηση βάρους είναι φυσιολογική για γυναίκες που είχαν δείκτη μάζα σώματος πριν την εγκυμοσύνη 20 μέχρι 25 αντίστοιχα. Θυμηθείτε ότι ο δείκτης μάζας σώματος είναι τα βάρος δια το ύψος στο τετράγωνο. Δηλαδή:
ΔΜΣ = Β / Υ2
όπου Β= βάρος σε κιλά, Υ = ύψος σε μέτρα
Μητρικό γάλα
Το ανθρώπινο γάλα είναι ιδανική τροφή για το νεογέννητο και οι μητέρες θα πρέπει να παροτρύνονται να θηλάζουν το μωρό τους. Τα πλεονεκτήματα του μητρικού γάλακτος για το βρέφος σε σύγκριση με τα υπόλοιπα συνοψίζονται στα εξής:
Για το βρέφος
• Ισχυρότερο ανοσοποιητικό σύστημα
• Μικρότερες πιθανότητες εμφάνισης αλλεργίας
• Αποφυγή παχυσαρκία
• Καλύτερη προστασία στο περιβάλλον του στομάχου
• Ευκολότερη πέψη του λίπους του γάλακτος
• Καλύτερη ανάπτυξη του νευρικού συστήματος
• Καλύτερη απορρόφηση σιδήρου και ψευδαργύρου
Για την μητέρα
• Οικονομία
• Πιο εύκολη επαναφορά στο προ εγκυμοσύνης σωματικό βάρος
• Λιγότερες πιθανότητες εμφάνισης καρκίνου του μαστού πριν την εμμηνόπαυση
• Πιο εύκολη διαδικασία όταν οργανωθεί η γαλουχία
• Προαγωγή δεσμού μητέρας-παιδιού

Διατροφικές απαιτήσεις
Οι διατροφικές απαιτήσεις της θηλάζουσας ενεργειακά αυξάνονται κατά 500kcal ημερησίως. Επειδή οι θερμίδες αυτές δεν καλύπτουν τις ανάγκες του θηλασμού ο οργανισμός καλύπτει τις υπόλοιπες ανάγκες από τις αποθήκες του σώματος. Έτσι για τις θηλάζουσες επέρχεται πιο γρήγορη επιστροφή στο προ τοκετού σωματικό βάρος. Οι πρωτεϊνικές απαιτήσεις είναι 62-65γρ ημερησίως και καλύπτονται, πολλές φορές υπερκαλύπτονται, από το συνηθισμένο μεσογειακό διαιτολόγιο. Από τα υπόλοιπα θρεπτικά συστατικά τα πιο σημαντικά για την μητέρα και την παραγωγή γάλακτος είναι η βιταμίνη Β12 και το ασβέστιο. Ανεπάρκειές τους έχουν παρατηρηθεί στις φυτοφάγους και στις μητέρες που αποφεύγουν το γάλα. Η συνιστώμενη ημερήσια κατανάλωση ασβεστίου είναι 1200mg τα οποία καλύπτονται από κατανάλωση 3 μερίδων γαλακτοκομικών την ημέρα.
Οι τροφές που πρέπει να αποφεύγονται είναι αυτές που σχηματίζουν αέρια, όπως τα κρεμμύδια, το λάχανο, τα όσπρια, η σοκολάτα, και τα πικάντικα. Επίσης θα πρέπει να αποφεύγεται η κατανάλωση αλκοόλης όπως και ο καφές ο οποίος μειώνει την περιεκτικότητα του μητρικού γάλακτος σε σίδηρο αλλά κα προκαλεί αϋπνίες στο βρέφος.

Στόχοι
• Η διατροφή πρέπει να αναπληρώσει τις αποθήκες που ελαττώθηκαν κατά την εγκυμοσύνη
• Να υπάρχει επαρκής παραγωγή γάλακτος
• Απώλεια βάρους
• Αποφυγή διατροφικών πρακτικών που θέτουν σε κίνδυνο την υγεία του βρέφους
Καθημερινοί κανόνες
• Αύξηση της κατανάλωση γάλακτος σε 3-4 μερίδες καθημερινά
• Αύξηση προσλαμβανόμενων θερμίδων, η οποία προέρχεται από την αύξηση στο γάλα, στο κρέας και στα σιτηρά-δημητριακά
• Η απαιτούμενη πρωτεΐνη προσλαμβάνεται από τα γαλακτοκομικά και τα κρεατικά
• Η κατανάλωση των υγρών θα πρέπει να κυμαίνεται στα 35-50/kg σωματικού βάρους συν 500-1000ml ημερησίως. Αυτά καλύπτονται από χυμούς, νερό γάλα, τσάι, καφέ χωρίς καφεΐνη, παγάκια
• Οι απαιτήσεις σε βιταμίνη Β12 θα πρέπει να καλυφθούν με συμπλήρωμα σε περίπτωση φυτοφαγίας
• Η γυμναστική θα πρέπει να ενταχθεί στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα της μητέρας ώστε να βοηθήσει στην επαναφορά του επιθυμητού σωματικού βάρους. Στην περίπτωση συμμετοχής σε άσκηση θα πρέπει να καταναλωθούν παραπάνω υγρά και φρούτα ή χυμός φρούτων μετά. Επίσης είναι καλό να αποφευχθεί η έντονη άσκηση η οποία θα αυξήσει την περιεκτικότητα του μητρικού γάλακτος σε γαλακτικό οξύ με συνέπεια την αποφυγή του από το βρέφος.
Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει η μητέρα να ακολουθήσει ένα αυστηρό πρόγραμμα δίαιτας του οποίου η εφαρμογή θα εγκυμονεί κινδύνους για την υγεία του βρέφους αλλά και της μητέρας. Σε οποιαδήποτε περίπτωση δεν μπορεί κάποια μητέρα να ακολουθήσει κάποιες αρχές καλό είναι να συμβουλεύεται κάποιον διαιτολόγο που θα την βοηθήσει να εφαρμόσει σωστές διατροφικές αρχές και θα πετύχει τους στόχους που επιζητά.

ΘΗΛΑΣΜΟΣ
ΘΗΛΑΣΜΟΣ
 
Αποστολή ώς: